1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Selasa, 22 Februari 2011

GKB16: Bahasa Pemujukan

Salam Ukhuwah Fi Sabilillah,
Sebagai seorang pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), aku tidak terkecuali untuk melawati tempat yang menarik di sekitar kawasan berkenaan seperti pelajar lain, iaitu Pekan Tanjung Malim. Pada hujung minggu yang lepas aku dan sahabatku telah menghabiskan masa petang di Pekan Tanjung Malim, tambahan pula pada hari sabtu terdapat pasar malam di  pekan tersebut. Gerai demi gerai kami lawati untuk mencari makanan bagi mengisi perut yang hampir seharian tidak diisi. Setelah kami lawati gerai buah-buahan, terdengar peniaganya mempelawa kami membeli buah-buahan yang dijual olehnya dengan menggunakan bahasa pemujukan. Bahasa yang digunakan oleh peniaga seperti:
         
Penjual: Buah Murah-murah…
    Kak beli buah ni kak.
    Buah ni manis macam akak

Bahasa pemujukan ialah bahasa yang digunakan oleh para peniaga untuk menarik pelanggan. Dalam dialog di atas, penjual menggunakan bahasa pemujukan untuk menarik pelanggan supaya membeli buah-buahan di gerainya. Peniaga tersebut juga menggunakan perkataan manis yang sepatutnya digunakan untuk menunjukkan rasa sesuatu makanan seperti buah pada orang. Hal ini disebut sebagai perumpamaan antara manis buah dengan manis orang. Peniaga pula akan menggunakan sebarang bahasa untuk memujuk pelanggan supaya tertarik dengan kata-kata atau perlakuan dan sekaligus akan membeli di gerainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan