1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 23 Januari 2011

Gugurnya Kelopak Bahasa Kelima : Bahasa Singkatan


Assalamualaikum dan selamat pagi,

Empunya blog Gugurnya Kelopak Bahasa telah menyertai Seminar Isu-isu Sosiolinguistik pada 21 Januari lalu bersama tokoh bahasa yang terkemuka, iaitu Prof. Dr. Awang Sariyan. Beliau telah membicarakan pelbagai isu bahasa, terutamanya yang berkaitan kesalahan penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat, iaitu bahasa percampuran antara bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris dan bahasa singkatan sama ada dalam bahasa lisan mahupun penulisan. Namun demikian, saya tertarik untuk mengulas mengenai bahasa singkatan yang dibincangkan oleh beliau. Contoh kata singkatan yang saya senaraikan:

Askum (Assalamualaikum)
Sume (semua)
Chat (sihat)
Pastu (lepas itu)
Camne (macam ini)
Tima kasih (terima kasih)

Walaupun kelihatannya ringkas dan padat, namun kesan penggunaan bahasa singkatan ini cukup ketara kepada bahasa Melayu. Contohnya perkataan “chat” yang membawa maksud “sihat” boleh disalahtafsirkan kepada maksud lain, iaitu “chat” yang bermaksud “bual”. Penggunaannya yang berleluasa telah mencemarkan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu merupakan bahasa yang melambangkan identiti dan kewibawaan bahasa kita. ''Penggunaan bahasa Melayu yang betul sebenarnya tidak perlu dipaksa jika semua pihak memiliki kesedaran yang tinggi''. Oleh itu, semua pihak harus mengambil berat terhadap gejala ini. Semua pihak harus bekerjasama bak kata “berat sama dipikut, ringan sama dijinjing” untuk menangani gejala ini sampai ke akar umbinya. “Pecah kaca pecah gelas, rosak bahasa nak baca pun malas”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan