1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Sabtu, 22 Januari 2011

Gugurnya Kelopak Bahasa Keempat : Kata Ganti Nama

Salam,

Gugurnya Kelopak Bahasa kali ini ingin berkongsi sedikit pengalaman berkaitan kesalahan penggunaan kata ganti nama dalam kalangan warga yang bakal menjadi pendidik anak bangsa. Situasi ini berlaku dalam kelas ketika seorang pelajar menjalankan pengajaran mikro bahasa Melayu atau dikenali juga sebagai “Micro Teaching”. Pelajar dalam pengajaran tersebut berperanan sebagai seorang guru. Dialog yang digunakan dalam situasi tersebut :

            Guru : ni kawan-kawan kamu yang berani.
Tiru je diorang.


Penggunaan kata ganti nama “diorang” untuk menggantikan kata ganti nama “mereka” dalam suatu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) adalah tidak bersesuaian sama sekali, terutamanya dalam P&P bahasa Melayu. Tujuan umum pengajaran mikro adalah mempersiapkan mahasiswa calon guru untuk menghadapi pekerjaan mengajar sepenuhnya pada masa hadapan dengan memiliki pengetahuan, keterampilan, kecakapan dan sikap sebagai guru yang professional. Oleh hal yang demikian, calon guru perlulah mempraktikkan penggunaan bahasa dengan betul supaya tidak lagi berasa kekok apabila sudah bergelar guru pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan