1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Jumaat, 21 Januari 2011

Gugurnya Kelopak Bahasa Ketiga : Percampuran Kod Bahasa atau "Rojak"

Salam perpaduan,
Kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman kepada pembaca setia diari saya, iaitu Dr. Siti Saniah dan rakan-rakan seperjuangan sekalian berkaitan dengan penggunaan bahasa campuran atau percampuran kod dalam berbahasa, terutamanya percampuran antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Bahasa campuran atau bahasa “rojak” ini sangat terkenal dalam kalangan masyarakat Malaysia yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Tetapi yang tragisnya, ada juga pensyarah bahasa yang menggunakan bahasa “rojak”. Situasi ini berlaku sewaktu saya ingin mengambil slip peperiksaan daripada Penasihat Akademik (PA) saya. Sebelumnya saya menyertai Seminar bahasa Melayu yang berlangsung di Dewan Seri Tanjung. Saya juga berhajat untuk menjumpai PA sesudah seminar tersebut tamat. Bagi memastikan saya dapat berjumpa dengan beliau atau tidak saya telah mengirimkan Sistem Pesanan Ringkas (SMS) kepada beliau dan beliau membalasnya. SMS tersebut seperti di bawah:

            Saya : Salam…saya Noor Zahuri, di bawah PA Dr.
                         Saya nak amik slip peperiksaan,     
                         Dr. ada tak dalam pukul 12.15?
Pensyarah : datang now.  

Jika pensyarah sendiri sudah merojakkan bahasa, pelajar pula apa lagi. Sebagai seorang pensyarah, tidak seharusnya beliau merojakkan bahasa, walaupun dalam penggunaan SMS yang biasanya mengutamakan sifat “ringkas tapi padat”, inikan pula pensyarah fakulti bahasa. Pensyarah perlulah lebih proaktif dan menggunakan bahasa mengikut rumus yang betul dan tidak mencemarkan bahasa sendiri supaya menjadi contoh atau “role model” kepada para pelajar. Hal ini kerana terdapat persepsi bahawa setiap perkara yang diajarkan oleh golongan pendidik adalah betul. Jika ingin menggunakan bahasa Melayu, maka manfaatkanlah bahasa tersebut sepenuhnya dan begitu juga sebaliknya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan