1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Khamis, 27 Januari 2011

Gugurnya Kelopak Bahasa Ketujuh : Tahukah anda, perkataan "hampeh" bermaksud "sampah"?

         

Salam Ukhuwah Fi Sabilillah,
Sedang sibuk kerajaan mempromosikan bahasa kebangsaan tidak lama dahulu, wujud segelintir masyarakat yang menyanggah kerajaan dengan menggunakan bahasa pasar yang bercelaru, mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris dan tidak kurang juga menggunakan bahasa kasar. Bahasa kasar sudah menjadi kebiasaan digunakan dalam masyarakat Melayu. Mungkin ada sesetengah pendapat orang Melayu yang mengatakan bahawa bahasa itu sebenarnya tidak kasar, tetapi bagi majoriti, itu adalah bahasa biadap. Begitu juga dengan perkataan seperti hampeh yang digunakan oleh seorang lelaki sewaktu menonton perlawanan bola antara Manchester United (MU) dengan Leeds United beramai-ramai di sebuah kedai makan yang berdekatan. Perkataan ini keluar setelah pasukan bola sepak yang diminatinya nyaris-nyaris menjaringkn jaringan, kata-katanya berbunyi begini:

          Peminat       : huh…hampeh betol la…
   awal-awal dah bagi kat orang.

Sememangnya sudah menjadi lumrah dalam kehidupan seseorang berasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara. Namun demikian, lahirkanlah perasaan tidak puas hati tersebut dengan perkataan yang enak untuk disantap oleh telinga sesiapa sahaja yang mendengarnya. Jika dilihat dalam konteks ayat di atas, perkataan “hampeh” membawa maksud “sampah” , iaitu perkara yang menjijikkan. Oleh sebab itu, seseorang tidak wajar menggunakan perkataan tersebut untuk melemparkan rasa tidak puas hatinya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan