1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 23: Roti dan Biskut: “Kita Serupa”

 

Salam dihulur, sapa diberi, semoga sejahtera diri,
Coretan buat kali ini GKB ingin mengulas mengenai perkataan “roti” dan “biskut”. Cuba teka, dalam dialek negeri manakah roti dan biskut boleh berkata, “kita serupa”? Tentu pembaca yang budiman dan berilmu sekalian dapat menekanya. Ya, negeri Perak. Tepat sekali jawapan kalian. Saya berikan lima bintang untuk kalian. Dalam satu situasi yang pernah saya alami membuatkan fikiran saya terhimpit di antara “biskut” dengan “roti” dan timbul satu pertanyaan, adakah roti dan biskut membawa maksud yang sama? Situasinya berbunyi begini:

          Kawan serumah: Jemput makan roti 
                     (sedang makan biskut)
          Saya: Eh, mananya roti, bukan ke biskut tu.
          Kawan serumah: Yela biskut, di tempat 
                    saya biskut pun dipanggil roti.
          Saya: Hah? Peliknye tempat dia roti dengan 
                    biskut dipanggil serupa.

Persoalannya, mengapa biskut dipanggil roti? Sememangnya pelik bunyinya tetapi hal demikian terjadi disebabkan pengaruh dialek. Kebanyakkan orang negeri Perak menggunakan perkataan “roti” untuk menggantikan perkataan “biskut”. Hal ini sering menimbulkan kekeliruan dalam kalangan penutur negeri lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan