1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 32: Berita Ringkas Radio (Klasik. Fm)


Salam Satu Malaysia,
Semasa berada dalam bas dalam perjalanan pulang dari kelas di Proton City, GKB telah membuka pancaindera dengar untuk mendengar lagu-lagu yang berkumandang dan juga mendengar celoteh jurucakap di radio Klasik. Fm. Sedang asyik mendengar, kemudian berkumandang pula bebrita ringkas radio tersebut. Dalam proses mendengar dengan penuh pengamatan, pancaindera dengar empunya blog GKB telah menangkap kesalahan penyebutan yang dilakukan oleh pembaca berita tersebut tetapi pembaca berita tersebut sedar akan kesalahan yang dilakukannya lantas mengulang kembali ayat yang telah diperbetulkan, Kesalahan penyebutan tersebut berbunyi:

Polis sedang mengesan…
Polis Perak sedang mengesan…

Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku. Sebagai pembaca berita walaupun hanya membaca berita ringkas di radio, pembaca berita tersebut harus mempunyai keyakinan diri dan sentiasa peka dengan perkara yang akan dibaca. Hal ini demikian kerana perkara yang disampaikan sudahpun mempunyai bahan bertulis atau bahan bercetak dan dia hanya sekadar membacanya sahaja dengan penuh berhati-hati agar berita yang disampaikan mudah untuk difahami oleh khalayak pendengar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan