1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 30: Laksa Bermaksud Sepuluh Juta dalam Dialek Seketika Zaman Bahasa Melayu Klasik

Salam muhibah,
Laksa....Apabila disebut mengenai laksa mesti semua akan terbayangkan makanan yang sangat terkenal di negeri Pulau Pinang, Pulau Mutiara. Empunya blog GKB bahasa juga sudah meleleh air liur apabila disebut mengenai laksa yang sememangnya merupakan makanan kegemarannya. Apatah lagi dengan rasa kuahnya yang enak, ditambahkan lagi dengan belacan dan udang. Memang sangat menyelerakan. Sekarang laksa boleh dijumpa di mana-mana sahaja, dan bukan hanya di negeri Pulau Pinang sahaja.


Dalam kelas Sosiolinguistik Bahasa Melayu, laksa diertikan sebagai sepuluh juta, iaitu dalam dialek seketika zaman bahasa Melayu Klasik. Pertama kali mendengarnya terasa pelik dan unik tetapi tidak mustahil kerana pada zaman dahulu, untuk memberikan nama kepada sesuatu adalah berdasarkan persekitaran. Jadi tidak hairanlah jika makanan, iaitu laksa menamai angka sepuluh ribu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan