1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 29: Karangan Pelajar "Pekak"


Assalamualaikum,
Sebagai seorang pelajar, seseorang tidak dapat lari dari menghasilkan karangan yang diarahkan oleh guru bagi membentuk kecekapan dalam mengarang. Begitu juga dengan pelajar pendidikan khas yang mempunyai masalah pendengaran atau pelajar "pekak". Mereka tetap diajar untuk menghasilkan karangan yang berkualiti. Namun begitu, karangan mereka tidaklah seperti karangan pelajar normal. Rakan sebilik GKB merupakan seorang pelajar Pendidikan Khas dan dia telah menunjukkan beberapa karangan pelajar pekak kepada saya. Setelah membaca karangan tersebut, perut saya bagaikan mahu pecah, walaupun tidak memahami secara keseluruhannya karangan tersebut. Contoh karangan pelajar pekak seperti:

Sekolah asrama duduk tetap. Datang bapa dan ibu jumpa cakap balik cuti sekolah. Cuti sudah balik rasmi asrama. Masuk kawan benci sedih. Asrama duduk petang balik masjid masuk. Tengkap (tengok) malam balik. Air tangan sudah nak jalan kaki. Masuk kain rehat. Radio mula diri sembahyang mula. Sudah balik masuk asrama. Malam belajar asrama. Masa tengok balik turun makan. Balik asrama. Malam tidur. Esok bangun jalan kaki mandi. Sudah pakai balik asrama. Balik turun balik masjid sembahyang. Sudah balik baik asrama pakai tukar sekolah. Pagi pergi datang sekolah. Sudah balik asrama. Beg letak. Balik turun tingkap (tingkat) 2 jalan kaki. Duduk jalan kaki masuk makan. Sudah balik naik masuk. Asrama duduk. Abang dan kakak datang kereta balik rumah”.

                                           (Abdullah, 1996: 323-324)

Hanya dengan sekali baca saya juga tidak memahami perkara yang ingin disampaikan oleh pelajar tersebut. Namun, setelah beberapa kali membacanya barulah saya dapat memahami bahawa karangan tersebut menceritakan kehidupan pelajar pekak di asrama. Jika diteliti daripada setiap perkataan yang digunakan untuk membentuk ayat dalam karangan tersebut, pelajar tersebut banyak menggunakan kata kerja, kata nama dan kata adjektif, namun kata tugas kurang digunakan. Ayatnya juga tidak gramatis dan sukar untuk difahami. Secara keseluruhannya, mereka menghasilkan karangan berdasarkan bahasa yang digunakan dalam pertuturan mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan