1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 36: Dialek Kelantan Merupakan Pinjaman daripada Bahasa Inggeris.

Assalamualaikum dan salam perpaduan,
Sebagaimana yang telah diketahui bahawa negara Malaysia telah dijajah oleh kuasa-kuasa asing beberapa tahun dahulu, dan tidak terkecuali negeri Kelantan. Penjajahan yang berlaku disebabkan beberapa faktor seperti faktor ekonomi, keadaan anarki, kebimbangan campur tangan kuasa-kuasa asing dan sebagainya. Penjajahan ini juga meninggalkan kesan kepada negara Malaysia, iaitu kemasukan buruh Cina dan India, sumber ekonomi dimonopoli oleh pihak asing, perubahan politik, pengenalan tulisan rumi, dan penyerapan atau peminjaman perkataan asing. Contohnya, di Kelantan terdapat beberapa perkataan yang dipinjam daripada bahasa asing dan perkataan tersebut sering kali dituturkan oleh saya sendiri dalam berkomunikasi dengan individu yang juga berasal dari Kelantan, terutamanya keluarga terdekat, antaranya seperti:
       
Dielek Kelantan
Bahasa Inggeris
Bekwoh
Big work
Bokk
Book
Merket
Market
Nneja
Manager
Pozek
Deposit
Rizat
result
Suwih
Switch
So’oh
So hot

Dialek Kelantan merupakan salah satu daripada variasi bahasa yang unik dan kaya, terutamanya dari segi sebutan, kosa kata, dan makna. Penyerapan bahasa asing ke dalam dialek Kelantan telah memperkayakan lagi kosa kata dalam dialek Kelantan. Dialek tersebut masih digunakan dalam masyarakat negeri Kelantan sehingga sekarang kerana perkataan-perkataan tersebut telah sebati dengan jiwa masyarakat penuturnya. Bagi terus memelihara khazanah bahasa yang cukup berharga ini, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur (DBPWT) mengadakan rancangan Rampai Budaya, iaitu “Kayanya Bahasa Kita” yang disiarkan secara langsung melalui siaran Kelantan FM pada setiap hari Khamis, jam 5.15 petang hingga 6.00 petang. Sejak tahun 2006 rancangan ini diadakan bertujuan untuk mencari gali khazanah kekayaan dialek Kelantan agar tidak luput ditelan zaman. Di samping berupaya meningkatkan kefahaman generasi muda tentang penggunaan bahasa lama yang jarang digunakan dan tidak sebati dalam kehidupan mereka. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan