1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 35: Bahru, Bharu, Baharu dan Baru

Salam Ukhuwah Fi Sabilillah,
Bahasa Melayu sangat unik dan bervariasi kerana terdapat beberapa perkataan yang ejaan dan sebutannya seakan-akan sama, contohnya perkataan Bahru, Bharu, baharu dan baru. Kadang kala, saya juga keliru dalam menggunakan perkataan tersebut, terutamanya semasa menghasilkan tugasan yang dipertanggungjawabkan dan sering tertanya-tanya, unutk menghasilkan ayat tertentu, adakah perkataan baru ataupun baharu yang wajar digunakan?. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 105 dan 131), baharu membawa maksud baru. Berdasarkan pembentukannya, boleh dianggap kependekan kepada baru, iaitu pengguguran suku kata tengah (ha). Manakala di bawah entri baru pula, terdapat 10 makna diberikan, iaitu:

1.    belum (tidak) ada sebelumnya, yang belum lama wujud (dikeluarkan, diterbitkan) : negara-negara baru; kereta jenis baru; majalah baru,

2.    belum pernah atau belum lama dilaksanakan (dicuba, digunakan) : cara-cara baru,

3.   belum dipakai lagi atau belum lama dipakai; basikal baru,
4.    belum lama lagi menjadi atau berlaku (bekerja, bertindak) : murid baru, ketua baru,
5.    masih segar (belum lama dipetik, ditangkap) : ikan baru,
6.    moden: angkatan baru,
7.    belum berapa lama lagi (dahulu): saya baru datang,
8.    apabila saja, sesudah: baru digertak, dia sudah lari,
9.    pada masa itulah, pada ketika tertentu (berikutan dengan sesuatu) : selepas saya jelaskan, baru dia sedar,
10.     kelihatan masih cantik atau tidak terjejas (kerana belum sering digunakan, terpelihara dengan baik)
Di sini akan diperjelaskan mengenai perkataan-perkataan tersebut agar pengguna bahasa mendapat petunjuk yang jelas dan tidak melakukan kesilapan dalam penggunaannya. Penggunaan kata baru dan baharu telah ditentukan dan ditetapkan bahawa perkataan baru merupakan kata bantu yang merujuk kepada masa atau waktu, iaitu belum berapa lama lagi, sesudah, tidak lama sebelum ini dan sebagainya yang dipadankan dengan kata Inggeris, iaitu just, manakala kata baharu pula merupakan kata adjektif yang membawa maksud tidak buruk, kelihatan cantik kerana belum pernah atau belum lama dipakai atau kerana terpelihara dengan baik yang sepadan dengan kata Inggeris, iaitu new. Kata Bahru dan Bharu pula digunakan untuk kata nama khas. Kesimpulannya, kata baru digunakan untuk merujuk masa atau waktu, manakala kata baharu pula digunakan untuk maksud sifat atau adjektif. Kata Bharu dan Bahru pula digunakan sebagai kata nama khas. Contoh ayat seperti:

  • Kakak baru tiba dari Australia petang tadi.
  • Pekerja baharu di pejabat itu sangat rajin dan berdedikasi.

  • Dia baru sahaja bertolak ke Johor Bahru sebentar tadi.

  • Keluarga saya menetap di Kota Bharu, Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan