1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 33: Apakah Maksud Datuk Nenek dah Habis dah?

Salam Satu Malaysia,
Pada 21 Februari 2011, pukul 8 pagi, GKB telah menghadiri kelas Kesusasteraan Melayu dalam Pembinaan Modal Insan. Walaupun dalam keadaan yang mengantuk, GKB memaksa juga hati dan segala pancaindera untuk menangkap segala yang disampaikan oleh pensyarah. Dalam kekhusyukan mendengar, pancaindera GKB yang ditugaskan untuk mendengar terdengar suatu ayat yang keluar dari mulut pensyarah tersebut. Bunyinya seperti:

          Pensyarah: Datuk nenek dah habis dah

GKB ingin mengulas makna frasa “dah habis dah” yang diucapkan oleh pensyarah tersebut. Jika diteliti dari konteks ayat, frasa tersebut membawa makna “sudah meninggal”. Jadi wajarkah frasa tersebut digunakan oleh seorang pensyarah? Jawapannya adalah tidak wajar kerana frasa tersebut menimbulkan konotasi negatif dan memberikan tanggapan buruk para pelajar terhadapnya. Kesimpulannya pensyarah mestilah menjaga setiap tutur katanya agar tidak menimbulkan sebarang kemusykilan.
gambar hiasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan