1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Rabu, 16 Mac 2011

GKB 40: Pepatah Petitih Moden Memartabatkan Pepatah Petitih Tradisional

Salam Puisi,
Semasa mengemas buku-buku yang terdapat dalam kotak, tiba-tiba empunya blog GKB terpandang nota Puisi Melayu yang dipelajari pada semester lepas, lalu membacanya. Dalam membaca, empunya blog ini tertarik dengan catatan pada lembaran terakhir nota tersebut, iaitu berkaitan pepatah petitih moden yang diajar oleh Prof. Madya Dr. Dato’ Paduka Rosli Saludin. 
Pepatah didefinisikan sebagai kalimat yang seakan-akan sama dengan bidalan, tetapi pepatah mempunyai rangkaian perkataan berkerat-kerat atau berpatah-patah. Pepatah merupakan Khazanah nenek moyang yang amat berharga dan digunakan oleh masyarakat dahulu untuk mematahkan percakapan orang yang dilawan bercakap. Pada zaman sekarang pepatah semakin dilupakan oleh masyarakat Melayu sendiri. Namun, terdapat segelintir masyarakat, seperti Prof. Madya Dr. Dato’ Rosli Saludin yang masih ingin memartabatkan pepatah-pepatah lama dengan memodenkannya. Antaranya seperti:


Biar putih tulang, jangan putih gigi



Di mana ada jalan, di situ ada kenderaan



Ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke bawah



Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan



Kecil tapak tangan, Tapak Sulaiman saya tadahkan



Siapa yang makan buah nangka, dia yang dapat bijinya


Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya masuk Olimpik juga



Pendekatan yang digunakan oleh Prof. Madya Dr. Dato’ Rosli Saludin untuk memartabat dan mengangkat kembali pepatah petitih lama dengan memodenkannya merupakan satu usaha yang sangat bermakna dalam dunia yang penuh dengan kecanggihan sekarang ini, walaupun pepatah petitih moden itu kelihatannya lari sedikit daripada maksud asal. Pendekatan tersebut dapat memberikan pendedahan kepada generasi akan datang dan mereka tidak terus cetek pengetahuan mengenai khazanah tinggalan nenek moyang yang sangat berharga tersebut. Generasi akan datang juga mungkin akan meneroka asal usul pepatah petitih moden yang diketahuinya dan dengan itu, pepatah petitih tradisional yang mengandungi pelbagai pengajaran, teladan, dan pedoman secara langsungnya akan terus termartabat juga.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan