1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 34: Pelbagai Dialek Negeri dalam Lagu


Salam dihulur, sapa diberi, semoga sejahtera diri,
Negara Malaysia kaya dengan pelbagai bahasa daerah atau dikenali sebagai dialek. Dialek juga boleh diertikan sebagai loghat atau pelat dan merupakan satu kelainan bahasa yang berbeza daripada segi bentuk sebutan, tatabahasa dan kosa kata berbanding bahasa baku. Dialek negeri dapat dilihat dalam lagu-lagu negeri, contohnya lagu “Anak Tupai” bagi negeri Kelantan, “Terengganu kita” bagi negeri Terengganu, “Apo Kono Eh Jang” bagi Negeri Sembilan, “Durian Dah Berbunga” bagi negeri Perak dan sebagainya. Dalam kelas Sosiolinguistik Bahasa Melayu sendiri, pensyarah, iaitu Dr. Siti Saniah telah menayangkan video lagu dalam dialek Kelantan, “Anak Tupai” oleh Halim Yazid dan telah mengupas dengan lebih terperinci mengenainya dari segi kosa kata, sebutan, tatabahasa, dan sebagainya.
         
          

Lagu dalam dialek Kelantan atau juga dikenali sebagai lagu Dikir Barat tersebut mengandungi mesej yang cukup bermakna dan disimbolikkan hanya dengan seekor tupai, iaitu perbuatan yang jahat akan terbongkar juga bak kata pepatah ‘sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga’. Dialek atau bahasa daerah yang digunakan dalam lagu-lagu juga mampu memberikan pendedahan kepada masyarakat agar memahami setiap dialek yang dituturkan oleh masyarakat di setiap negeri dalam negara yang sama, iaitu Malaysia. Di samping itu, dialek yang digunakan dalam lagu-lagu juga boleh mengeratkan ikatan silaturrahim sesama masyarakat jika semua masyarakat pandai bertutur dan berkomunikasi dengan menggunakan dialek semua negeri. Contohnya, jika masyarakat Selangor bertutur dengan masyarakat Kelantan dengan menggunakan dialek Kelantan, perhubungan mereka akan menjadi lebih mesra dan ikatan silaturrahim dapat dijalinkan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan