1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Ahad, 13 Mac 2011

GKB 37: Kemek, Geluk, Ketok, Ronggak, Budu, Toyol, Botak dan Gedebok merupakan Gelaran Mesra dalam Keluarga.

Salam persaudaraan,
Setiap insan mempunyai institusi keluarga, tidak kiralah daripada keluarga yang sederhana mahupun keluarga yang kaya. Dalam institusi keluarga terdapat juga panggilan jolokan yang diberikan kepada setiap ahli keluarga bergantung pada tabiat, sifat atau kebiasaan yang selalu dilakukan. Keluarga saya sendiri mempunyai panggilan jolokan berkenaan, saya mempunyai lapan orang adik beradik dan setiapnya mempunyai nama jolokan yang tersendiri seperti kemek, geluk, ketok, keeling, budu, toyol, botak dan gedebok. Nama jolokan tersebut diberikan oleh adik-beradik yang lain bergantung kepada tabiat, sifat atau kebiasaan yang dilakukan. Contohnya, sejak dari kecil kakak saya suka berbogel dan diberikan nama jolokannya sebagai “toyol” dan jika ahli keluarga menyebut nama “toyol”, ahli keluarga lain sudah dapat mengetahui perkara yang dibincangkan berkaitan dengan siapa.

Nama jolokan ini merupakan panggilan mesra dalam sesebuah institusi kekeluargaan dan dapat mengeratkan hubungan silaturrahim sesama adik-beradik. Namun begitu, kadang kala nama jolokan ini juga menimbulkan ketegangan dan pergaduhan kecil dalam perhubungan adik-beradik saya kerana mereka tidak suka dengan nama jolokan yang diberikan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan