1000 MaCaM

"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok".

Selasa, 15 Mac 2011

GKB 38: Arahan dalam Bahasa Tulisan

Salam ukhuwah,
Tinta GKB kali ini berkisarkan arahan dalam bahasa tulisan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), arahan merupakan pimpinan, kelolalan, atau perintah. 
Arahan dalam bahasa tulisan pula merupakan sesuatu catatan yang melarang atau mengarahkan seseorang melakukan sesuatu. Jika kita lihat, di mana-mana sahaja terdapatnya arahan dalam bahasa tulisan. Begitu juga di kolej kediaman Universiti Pendidikan Sultan Idris, arahan dalam bahasa tulisan terdapat hampir di setiap blok dan rumah kediaman, termasuklah juga rumah empunya blog GKB. 
Arahan dalam bahasa tulisan tersebut biasanya ditampalkan pada pintu tandas, pintu rumah, singki, tempat letak kasut, suis lampu atau kipas, dan sebagainya. Arahan tersebut berbunyi:

Tolong bersihkan bilik air yang digunakan.



Sila bertugas, harap maklum.


          
Sila buang sisa makanan apabila basuh pinggan.



Sila susun kasut anda.



Sila tanggalkan kasut sebelum masuk rumah kita.



Cikgu yang budiman, jangan alihkan saya.



Pintu rintangan api hendaklah sentiasa ditutup.




Menurut kajian dan tinjauan yang telah dilakukan, bahasa tulisan lebih berkesan daripada bahasa lisan. Kajian menunjukkan bahawa maklumat diperolehi daripada pembacaan adalah sebanyak 10 peratus berbanding dengan maklumat yang diperolehi daripada mendengar, iaitu sebanyak 5 peratus. Dalam satu kajian, Wolff, Marsnik, Tacey dan Nichols (1983) juga mendapati bahawa 52 peratus penekanan pengajaran di dalam kelas untuk kemahiran membaca dan 8 peratus sahaja untuk kemahiran mendengar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa membaca lebih penting dan lebih diamalkan oleh setiap individu dalam memperolehi sesuatu maklumat. Oleh sebab itu, arahan dalam bahasa tulisan lebih berkesan daripada arahan dalam bahasa lisan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan